Nelly Furtado

4. února 2007 v 20:18 | Káťa
Jméno: Nelly Kim Furtado
Datum narození: 02/12/1978
Místo narození: Victoria, British Columbia, Canada
Národnost: Kanadská
Otec: Antonio Jose Furtado
Matka: Maria Manuela Furtado
Sestra: Lisa Anne Furtado
Bratr: Michael Anthony Furtado
Dcera: Nevis
Me On Me (1997)
Preferuji hudbu oproštěnou od zvyklostí a žánrů, kdy je duše povznesená, kdy lidé jsou originální a upřímní sami k sobě. Ovlivnili a ovlivňují mě: Leonard Cohen, Antonio Carlo Jobim, Nusrat Fateh Ali Khan, Woodstock, Free Tibet, free shows pro desítky tisíc lidí, Marvin Gaye, Bob Marley, De La Soul, dobré filmy, výtvarné umění, Andy Warhol, jazz, improvizace čehokoliv, umělci které sleduji a jejichž vystoupení mě dohání k slzám, Jeff Buckley, fantazírování, psaní básní o městě, výjimečné knihy, cestování poznávání nových lidí...tento seznam by mohl pokračovat dál a dál...
Vždycky jsem měla v úctě přírodu a vše, co se vyvíjí. Ačkoli jsem vyrostla ve Victorii, B.C., v pouhém předměstí města, přesto vím, co to je nezávislost, duše a bůh. Vím, co to je cítit se jako bych zpívala na vrcholku hory a promlouval ke mě bůh. Učila jsem se mluvit jak anglicky, tak portugalsky. Od 9 do 18 let sem hrála na ukulele a na pozoun. Na pozoun jsem hrála v jazzové skupině, cestovala po koncertech, hrála a zpívala jsem v muzikálech...
I přes svůj věk jsem toho hodně viděla a hodně prožila. Byla jsem rváč, stejně tak nejistá, předčasně vyspělá, ztracená, znovu nalezená, chválená, oslavovaná, podváděná a osamělá. Nejsem domácí typ a nikdy jsem nebyla, ačkoli je pro mě rodina velmi důležitá. Jsem docela emocionální a bolest u mě často funguje jako hnací síla vášně a duše. Stejně jako každý usiluji ve svém životě o velké činy. Chci být Jack Kerouac, Mona Lisa, Ghándi a Matka Tereza v jedné osobě. Chci inspirovat lidi, ale ne lacinou cestou. Sídlí ve mě umělec. Vidím umění ve všem kolem sebe. Věřím, že jsem se narodila proto, abych zpívala a tvořila hudbu která citově sbližuje. Narodila jsem se proto, abych dokumentovala můj způsob vidění světa a zážitků v něm...
Vzhledem k mému hudebnímu dědictví se zdá nevyhnutelné, že budu následovat tuto hudební pohádku - v S. Miguel, na Azorách, hrál můj dědeček na několik hudebních nástrojů. Jeho bratr, můj prastrýc, byl známý skladatel tamní kapely a dnes je považován za legendu. Do dnešního dne, dokonce po jeho smrti, zůstaly stovky jeho prací uzamčené ve sklepě, navzdory několika pokusům místních hudebních nadšenců o jejich zisk. Moje matka zpívá v kostele v chóru a můj otec si s potěšením také občas rád zazpívá a hluboce se zajímá o portugalský styl hudby fado. Tyto portugalské vlivy a prvky jsou velkou částí toho, čemu říkám "musical hardrive".
V osmi letech jsem dostala magnetofon, zpívala jsem do mikrofonu a své písně si nahrávala. V jedenácti jsem získala keybord podporující scratch efekty. Ve čtrnácti jsem psala verše, ale toto období trvalo jen pár měsíců, protože pak se pro mě velice přitažlivým stal hip-hop.
Vždy jsem byla nadšená novou hudbou. Je mi 19, proto nemůžu říct, že mě ovlivnili Pink Floyd a Kate Bush, protože neovlivnili. Poslouchala jsem všechno citové a hlasité. Bylo to nějakým způsobem osvěžující pro mé mladé uši. Ice T, LL Cool J, Salt n Pepa, Bel Biv Devoe, New Edition, High 5, Jackson 5, Boyz II Men, Mariah Carey, Mary J. Blige, Pharcyde 'passin' me by', Del, Hieroglyphics Crew, TLC, Janet, Word Up Magazine, cokoli rap and R&B, DJ Quik, Young MC, Diggable planets, Tribe Called Quest nebo cokoliv, k čemu jsem se dostala - nahrávky z rádia, kazety od přátel. Zlatá střední cesta, někde uprostřed...
Mezi 14 - 16 lety jsem byla u všeho, co vzniklo pomocí drum machine nebo sampler. Vyvrcholení těchto poslechů přišlo v 16 v podobě mé první nahrávky ve studiu, hlasitě zpívané R&B vokály pro mé přátele z Torontské hip-hopové skupiny.
Další vlna vlivů přišla později, když jsem začala poslouchat bratrův CD přehrávač. Také jsem o letních prázdninách navštívila Portugalsko a nechala na sebe působit rock - Radiohead, Smashing Pumpkins, U2, Pulp, Oasis a Sarah MacLaughlin. Jako další přišel objev Portoisehead, jejichž styl měl na mou tvorbu zásadní dopad. Obzvláště poutavý byl vokální styl Beth Gibbonsové, jejíž hlas jsem napodobovala k dokonalosti dobrý rok poté. S touto vlnou vlivů přišli Madredeus, Sade, Pedro Abrunhosa, Cornershop, Amalia Rodrigues, Tricky, Prodigy, Bjőrk, cokoliv brazilského - hlavně Bossa Nova, hindská hudba a techno ve všech podobách, hlavně drum and bass. Navzdory této éře jsem objevila gretest hits collections od Beatles a Simona a Garfunkela. Od těchto chvil byl obzor velký a každým dnem se zvětšoval.
Počátky devadesátých let s sebou přinesly divokou městskou hudbu a nadchly mě pro sampling a hip-hop. Naučily mě být smělou zpěvačkou a zpívat osobitě. Pozdější vlna vlivů mě naučila vášni a smyslu. Naučily mě, jak vyjádřit emoce a melancholii, jak psát texty od srdce, vytvořit osobní a hudební styl...
Všechny tyto vlivy a všechny životní zkušenosti se setkávají v mé umělecké tvorbě a podporují ji. Věřím v sílu slov a kouzlo dobré melodie. Ostatně, co je hudba,dokud ji neděláte??
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama